torstai 18. joulukuuta 2008

Taloustilanne vauhdittaa verkkoliiketoimintaa

Muistan erittäin hyvin sen shokin jonka koin tammikuussa 1993 muutettuani perheeni kanssa takaisin Suomeen kahden vuoden USA:n työkomennuksen jälkeen. Palaaminen laman kourissa kamppailevaan Suomeen oli melko havahduttava kokemus eikä syöksyn syvyyttä ollut todella tajunnutkaan tuolta valtameren takaa asioita seuratessa.

Seuraava hiukan vastaavan suuntainen kokemus ajoittuu jälleen ulkomailla työskentelyn yhteyteen, vuosiin 2001-02, jolloin työpaikkani oli Eastman Kodakin pääkonttorissa (Rochester, New York). Vielä 1999-2000 aikana oli menossa mahtava dot.com huuma ja yritykset miettivät tiukasti kunnianhimoisia verkkostrategioita ja koko verkkoliiketoimintojen eriyttämisiä omiksi yrityksikseen. Alan gurun David Siegelin johdolla gospelia saarnattiin mm. Futurize West seminaarissa, jossa olin itse puhumassa Eastman Kodakin puolesta. Realiteetit iskivät sitten lujaa koko tuohon verkkohuumaan kuplan puhjetessa 2001 rajuin seurauksin. Näin jälkikäteen on helppo sanoa että, oli hyvä että tuo kupla puhkesi, koska siitä alkoi verkkoliiketoiminnan järkeistäminen ja kehitys oikeaan suuntaan, OSAKSI NORMAALIA LIIKETOIMINTAA eikä minään erillisenä, kaiken autuaaksi tekevänä busineksena.

Nyt ollaan nykypäivässä ja 2008 syksyllä alkaneessa talouden taantumassa. Kun 90-luvun alun lama oli pitkälti ”kotimarkkinoiden luoma” tilanne, niin nyt on kyseessä yleismaailmallisempi ilmiö, joka näin ollen uhkaa myös Suomelle niin elintärkeää vientiteollisuutta. Näitä taantumia tai lamoja tulee ”säännöllisin” väliajoin, sillä markkinatilanteen kiehuessa yli nämä taantumat toimivat ikään kuin korjausliikkeinä ja normalisoivat tilannetta.

Eräs suuri ero edellisiin talouden taantumiin on Internetin ja verkkoliiketoiminnan kehittyneisyys. Aiemmin verkon mahdollisuudet eivät olleet lähelläkään tämän päivän tasoa. Jo ennen taantuman tunnustamista verkkoliiketoiminta ja digitaalinen markkinointi kasvoi perinteisten metodien kustannuksella. Nyt taantuman tultua tämä vauhti on vain kiihtynyt. Esimerkiksi Sanoma Newsin (Sanoma-konsernin sanomalehtien) verkkomainonta kasvoi 2008 tammi-syyskuussa 50% viime vuodesta. Alma Media puolestaan kertoi että samalla aikajaksolla mainontaan käytetyn rahan määrä varsinaisissa sanomalehdissä laski 0,6% kun taas mainonta verkkomediassa kasvoi 27,5%.

Miksi markkinointiviestintä siirtyy entistä voimakkaammin verkkoon taloustaantuman aikana?

Tähän on todella helppo vastata, mutta ensinnäkin on syytä todeta trendin olleen hyvin vahva jo ennen taantumaakin, joka vain on ollut omiaan vauhdittamaan siirtymää. Verkko tuo mukanaan monia elementtejä joita yritykset arvostavat. Otetaan muutamia tärkeimpiä esille kuten mitattavuus, luotettavuus, kustannustehokkuus, parempi kohdistettavuus sekä interaktiivisuus.

Yhdysvalloissa lama on iskenyt todella kovalla kädellä markkinoihin, mutta jopa sielläkin ennusteet kertovat online-mainonnan kasvuennusteeksi 9% lukuja. Kun kuplan puhkeamisen aikaan verkkomainontakin laski selvästi, ollaan nyt aivan erilaisessa tilanteessa. Mainonta on kehittynyt tuon ajan bannerimainoksista parempia tuloksia antavaan ja kohdistettavaan hakusanamainontaan. Tätä trendiä kuvaa myös erittäin hyvin uuden mainosbarometrin tulokset joiden mukaan digitaalisen viestinnän yritykset kasvattavat businestaan muita enemmän, kun mainostajat samanaikaisesti karsivat kustannuksiaan.

Kannattaa myös lukea Marko Merisavon väitöskirjaan pohjautuva artikkeli, joka kertoo kuinka digitaalinen markkinointi vahvistaa asiakasuskollisuutta. Yritykset alkavat pikkuhiljaa ymmärtää, ettei viestiä voi enää ”pakkosyöttää” asiakkaille, vaan viestinnän tulee vastata asiakaskunnan tarpeita informaation suhteen.

Uusia haasteita yrityksille

Markkinointiviestintä verkossa ei ole sama asia kuin perinteinen markkinointiviestintä. Yritysten markkinointiosastoille tulee verkon myötä paljon uusia mahdollisuuksia, mutta myös paljon uusia haasteita. Parhaita tuloksia verkkoviestinnässään saavuttaneet yritykset ovat myös oivaltaneet erilaisten yhteisöjen, keskustelupalstojen, Wikien, Blogien jne arvon. Yritykset voivat hyödyntää näitä kanavia tehokkaasti, kunhan tekevät sen asiakkaiden ehdoilla eivätkä yritä työntää omaa viestiään väkisin eteenpäin. On tärkeätä säilyttää läpinäkyvyys kaikessa toiminnassa joka lisää luotettavuutta yritystä kohtaan.

Ei kommentteja: