torstai 25. maaliskuuta 2010

Kuluttajien ja asiakkaiden valta kasvaa

Viime aikoina eri medioissa on käyty paljon keskustelua kaikesta verkkoon liittyvästä markkinoinnista, mainostamisesta ja sosiaalisesta mediasta. Eriäviä mielpiteitä löytyy lähes jokaisesta aiheesta mutta kaiken keskustelun joukosta löytyy yksi yhdenmukainen sävel; valta siirtyy kuluttajille ja asiakkaille. Kuluttaja tai asiakas on se, joka päättää mille sivuille hän menee, mitä hän sivustolla tekee, mitä mainoksia hän klikkaa jne. Ohi ovat tarjontakeskiset ajat, jolloin yritykset pystyivät pitkälti päättämään mille markkinointiviestinnälle kohderyhmät ”altistettiin”.

Tämä pitkään käynnissä ollut muutostila on talouden taantuman aikana vain nopeutunut. Yrityksillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sopeutua ja ryhtyä miettimään omaa viestintäänsä uusiksi. Nyt on vastattava kohderyhmän tarpeisiin ja varmistettava, että viestille on tilaus, sillä muuten on turha koittaa ”työntää narua” verkossa. Ilman vetoa toisessa päässä viesti ei liiku.

Kun viestille on tilaus täytyy myös varmistaa, että kohderyhmät löytävät sen verkon laajasta tarjonnasta. Tässä ollaan Suomessa vielä muita pohjoismaita jäljessä ainakin Googlen maajohtajan, Anni Ronkaisen mielestä. Eilisessä lausunnossaaan Ronkainen toteaa varsin osuvasti ongelman olevan siinä, että valtaosa markkinointipäättäjistä eivät kuulu onlinenatiivien sukupolveen. Tämän päivän markkinointipäättäjän tärkeimpiä osaamisalueita alkaa olla online maailman ymmärtäminen.

Kun viesti on saatu oikeanlaiseksi ja kotisivut alkavat löytyä hyvin hakukoneista tulee markkinointipäättäjän rohkeasti hyödyntää vielä ne foorumit, joista kohderyhmät löytyvät. Tämä vaatii näkemystä, osaamista, avoimuutta, visiota ja uskallusta osallistua oikealla tavalla eri sosiaalisen median foorumeilla. Tästä oivallinen esimerkki ison veden takaa on, kuinka huonosti top 100 pääjohtajat osallistuivat sosiaalisessa mediassa.

Virta on joka tapauksessa kääntynyt. Viestintä ja -toimet on saatava vastaamaan potentiaalisten asiakkaiden tarpeita jos mielii menestyä nykypäivän busineksessa sähköistyvässä maailmassamme.

Ei kommentteja: