torstai 10. tammikuuta 2008

Google Analytics ja hakusanaraportointi

Google Analytics raportoi hakusanoja poikkeavasti verrattuna muihin kävijäseurantajärjestelmiin. Vertailemalla Snoobi-raporttia Google Analyticsin raporttiin, kävi ilmi että Google Analytics ei raportoi Avainsana-näkymässä todellisia käytettyjä hakulausekkeita, jos hakulausekkeessa esiintyy maksettu sana tai sen synonyymi.

Esimerkki selventänee asiaa parhaiten:

Kuvitellaan että mainostamme uusia autoja myyvää autokauppaa Googlessa hakusanalla autokauppa ja olemme määritelleet AdWords - mainonnan siten, että kun hakusana "autokauppa" esiintyy hakulausekkeessa, mainos näytetään. Autokauppa - mainos on saanut kävijöitä mm. hakulausekkeilla "suomen huonoin autokauppa", "surkein autokauppa", "käytettyjen autojen autokauppa" jne. Koska myymme vain uusia autoja, emmekä halua olla tai ainakaan mainostaa hakulauseilla "Suomen huonoin autokauppa" tai "surkea autokauppa" olisi tärkeää olla näyttämättä mainosta hakulausekkeilla missä esiintyy "käytetyt", "surkea" tai "huono". Google Analytics ei kuitenkaan raportoi kokonaisia hakulausekkeita.
Esimerkkitapauksessa käytetyksi hakusanaksi Google Analytics raportoi vain "autokauppa", ei todellisia tai täydellisiä hakulausekkeita.

Asetelma AdWords - mainonnan ja Google Analyticsin välillä muutenkin on ristiriitainen, koska molemmat ovat Googlen hallinnoimia. Tässä tapauksessa media mittaa oman mediansa tehokkuutta ja toimivuutta. Googlen etuja palvelee luonnollisesti parhaiten se, että mainoksia klikataan mahdollisimman paljon ja mainoksia näytetään mahdollisimman usealla hakulausekkeella. On ymmärrettävää että Google ei halua raportoida mahdollisesti huonoja hakulausekkeita joilla mainosta on näytetty ja klikattu, koska se ei palvele heidän etujaan. Tämä malli ei kuitenkaan palvele mainostajan etuja. Mainostajan kuuluu tietää millä hakulausekkeilla hänen maksettua mainostaan oikeasti näytetään ja klikataan.

Oikeat hakulausekkeet on mahdollista mitata myös Google Analyticsillä, mutta tämä vaatii syvempää tuntemusta Google Analytics:n suodattimien käytöstä. Takautuvasti oikeita hakulausekkeita ei Google Analytics:sta saa. Suodattimet täytyy olla käytössä tietojen keräysvaiheessa.

Näennäisesti ilmainen verkkosivujen kävijäseuranta saattaa käydä kalliiksi, jos mainospanostuksia ei osata kohdentaa oikein virheellisen raportoinnin vuoksi.

Ei kommentteja: